Projekt „Obudzić geniusza, czyli sztuka efektywnego uczenia się” powstał z myślą o uczniach klas pierwszych liceum profilowanego, którzy, mimo iż wiele czasu poświęcają na naukę oraz mieszczą się w tzw. normie intelektualnej otrzymują niedostateczne oceny w szkole. Projekt jest uwieńczeniem kilkuletnich doświadczeń w prowadzeniu różnorodnych zajęć edukacyjnych z zakresu efektywnego uczenia się. Stanowi uporządkowaną całość z zakresu psychologii uczenia się - uczniowie przechodzą od teorii do praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy. Ze względu na ograniczenia czasowe projekt stanowi jedynie niezbędne minimum z zakresu uczenia o uczeniu się.
OBUDZIĆ GENIUSZA, CZYLI SZTUKA EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
I. ZAŁOŻENIA PROJEKTU
Proponowany projekt skierowany jest do uczniów rozpoczynających naukę w liceum profilowanym.
Przejście z gimnazjum do szkoły ponadgimnazjalnej wiąże się ze zwiększonymi wymaganiami, z trudniejszym materiałem nauczania oraz ze wzrostem obciążeń związanych z samodzielną nauką w domu. Taka sytuacja powoduje, że uczniowie często nie potrafią sprostać wymaganiom stawianym przez nauczycieli, a w efekcie osiągane przez nich oceny są nieadekwatne w stosunku do nakładu pracy, jaki wnieśli opracowując dany materiał. Często winą za taki stan obarczają nauczycieli, zarzucając im stawianie za dużych wymagań oraz zbytnią surowość w ocenianiu.
Pomijając możliwości intelektualne, zdolności każdego z uczniów, jestem przekonana, że jedną z podstawowych przyczyn takiego stanu jest brak wiedzy dotyczącej procesu uczenia się i zapamiętywania. Uczniowie nie wiedzą, jak się uczyć oraz mają problemy z trwałym zapamiętaniem wyuczonego materiału. Ponadto młodzież nie jest przyzwyczajona do systematycznej pracy i samodzielnej nauki. Podsumowując, można powiedzieć, że uczniowie nie potrafią zorganizować sobie nauki, aby skutecznie posiąść wiedzę.
II. CELE PROJEKTU
Celem głównym projektu jest pomoc młodzieży w przezwyciężaniu trudności, w przystosowaniu się do nauki w liceum poprzez dostarczenie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii uczenia się, a w szczególności:
· roli uczenia się w życiu
· wpływu motywacji do nauki na jej efekty
· sposobów zwiększania motywacji do nauki
· funkcjonowania mózgu, ze szczególnym uwzględnieniem pamięci
· czynników wpływających na funkcjonowanie pamięci
· metod i technik służących lepszemu zapamiętywaniu
· znaczenia prawidłowego organizowania czasu nauki i odpoczynku
· skutecznego sposobu notowania i opracowywania dużych partii materiału
· roli relaksacji w procesie uczenia się
III. ORGANIZACJA PROJEKTU
Opisany projekt jest skierowany do uczniów klas pierwszych liceum profilowanego. Zajęcia powinny być realizowane w formie cyklu zajęć prowadzonych podczas lekcji wychowawczych ( w tym przypadku przez autora – pedagoga szkolnego, we współpracy z wychowawcami klas). Ważne jest, aby realizacja projektu nastąpiła w I semestrze roku szkolnego. Orientacyjny czas potrzebny na realizację to sześć godzin lekcyjnych.
W trakcie realizacji dopuszczalne są zmiany w ilości godzin ( zwiększenie lub zmniejszenie) i korekty w treści – ma to związek z różną aktywnością zespołów klasowych oraz zapotrzebowaniem na poszerzenie wiedzy z zakresu projektu.
Po dokonaniu ewaluacji, projekt z odpowiednimi zmianami może być realizowany
w kolejnych latach szkolnych, zawsze w I semestrze.
Tematyzajęć: Czastrwania:
· Po co się uczymy? 45 minut
· Instrukcja obsługi mózgu, czyli jak działa nasz pamięć? 45 minut
· Nowoczesne metody zapamiętywania 2 x 45 minut
· Twórcze notatki, czyli mapy umysłowe 45 minut
· Odpręż się! 45 minut
Metody realizacji:
· mini – wykład
· dyskusja
· burza mózgów
· praca indywidualna
· ćwiczenia
IV. OCZEKIWANE EFEKTY PROJEKTU
Głównym, oczekiwanym rezultatem projektu jest poprawienie jakości procesu uczenia się poprzez:
- zwiększenie zainteresowania nauką
- poprawienie trwałości zapamiętywania
- zwiększenie szybkości uczenia się
- zwiększenie skuteczności uczenia się
- poprawienie skuteczności przygotowywania się do sprawdzianów, klasówek i egzaminów
Warunkiem osiągnięcia zamierzonych rezultatów jest systematyczny i aktywny udział młodzieży w zajęciach oraz stosowanie w praktyce nabytej wiedzy.
V. EWALUACJA INNOWACJI
Zadaniem ewaluacji będzie dostarczenie informacji potrzebnych do korygowania projektu oraz jego modyfikowania. Ponadto ewaluacja może wykazać, na ile udało się osiągnąć cele w stosunku do założonych kryteriów.
Marianna Pruszowska
Rybnik